torsdag 19. mai 2011

Ballettens hverdag



I forrige uke hadde jeg på trykk den første fotoreportasjen på ei stund. Fem sider smekkfulle av bilder + hele forsiden av det månedlige gratismagasinet iNarvik. Joda, det var gøy. Magasinet legges i postkassa til alle husstander i Narvik kommune.

Reportasjen hadde tittelen Ballettens hverdag. Ta en kikk om du vil, her er alle sytten reportasjebildene av små og litt større ballerinaer under trening, samt 7-8 upubliserte bilder.

Bakgrunnen for denne reportasjen var at jeg leverer et portrettintervju til hvert nummer, og denne gangen sto ballettpedagogen Marina Tarasova for tur. Men da jeg kom og fikk se jentene hennes trene, tøye og tøyse, skjønte jeg at dette måtte bli bilder, ikke tekst. Redaktør Rune Dahl, som alltid er åpen for ideer, hadde ingen innvendinger.

Jentene trener ikke under de beste forhold. Lokalet er trangt og lyset er dårlig. Dette betød at heller ikke fotografen hadde spesielt gode forhold. De hoppet og spratt omkring i halvmørket, og de seks timene jeg var der - fordelt på to turer - var temmelig utfordrende fotografisk.

Jeg ønsket å vise arbeidet og samholdet som ligger bak ei ballettforestilling. Det var også fascinerende å studere de utrolige bevegelsene de presterer. Dette er idrett på høyt nivå. Midt i samholdet senset jeg også en lukket verden hos hver enkelt, en slags ensomhet. Kanskje det bare er snakk om konsentrasjon, jeg vet ikke. Flere av bildene fokuserer på dette.

Bildene kommer i ei lang remse nedover her. Dermed kommer ikke layouten i magasinet fram. Layout er så klart et viktig virkemiddel i formidlingen av en fotohistorie, så om du vil se hvordan det så ut på trykk kan du laste ned en PDF (3,8 MB) av de fem innersidene.
























1 kommentar:

Related Posts with Thumbnails