tirsdag 31. august 2010

Groms Plass med 50mm: Helt konge


Groms Plass er et heftig bluegrassband, verdsatt av både oss dødelige og kritikerne. Liveband til tusen! Jeg har fotografert dem flere ganger, som her i Narvik i Lokstallen under Vinterfestuka 2010. Denne kvelden hadde jeg planer om ei øl, og tenkte at ei linse fikk være nok å ta med på konsert. Men hvilken? En zoom fra vidvinkel til tele blir aldri feil. Men spør du meg, er og blir den vesle 50mm'en kongen av linser. Les hvorfor...

Groms Plass - som i egne ord "kommer fra den uflidde og støvete industribyen Narvik" - er ingen jypling i musikkbransjen. De har spilt akustisk bluegrass og sunget underfundige tekster flerstemt i over ti år. De har fire album bak seg. Hvor mange konserter de har holdt, vet ingen. Hårmankene er på retur, but make no mistake, dette er fullblods saker. Hvis du ennå ikke kjenner musikken, sjekk dem ut!



Det var litt underlig å se publikum sitte stille som mus mens bandet ga jernet under åpningslåta. Det er alle bands svøpe å jobbe folk opp av stolene, og det tok bare et par låter i Lokstallen før folk sto foran scenen og gjorde det umulig å ta flere bilder fra bak i lokalet. Såfremt mulig på en fotojobb, liker jeg å bevege meg omkring, gå nærmere, gå bakover, ut på siden, opp og ned trapper, inn mellom folk, kort sagt jobbe fram bilder fra mange vinkler og avstander. Fotografen som jeger. 

Canon, Nikon og alle de der leverer ofte kameraene - både kompakt og speilrefleks - med linser som har heftig spennvidde, f eks 18-200mm. På papiret er disse alt-i-ett-linsene imponerende. I praksis er de søppel. De krever veldig mye lys. De fokuserer tregt og dårlig. De er uskarpe. De tåler lite juling.

Bedre å kjøpe en kamerapakke med en moderat zoom. Sjøl bruker jeg ofte en søt liten Nikon 18-70mm som er god på de fleste parametrene, men den krever gode lysforhold. Portrett i lampelys? Glem det!

Ok, bruker du speilrefleks kan du fleske til og kjøpe proffmodellen av en zoom. Svindyre saker, men de krever mindre lys, fokuserer kjapt og nøyaktig, er skarpe som barberblad og tåler en trøkk. Nikon og Canon sine 24-70mm f2.8 er profesjonelle allroundlinser. Men også de er sultne på lys. Portrett i lampelys? Veeeel....



La meg introdusere 50mm'en. Ingenting fancy med den. Omtrent samme perspektiv som øyet. 35-70mm zoomen avløste 50'en som standardlinse rundt 1980. I steinalderen. Mitt første speilrefleks, et Pentax ME Super, hadde en 50 påskrudd. Det optiske designet er mye enklere enn de kompliserte zoomene som kan bestå av 15-20 små linser. Dette har sine fordeler. 50'en er skarpere og fokuserer kjappere enn de fleste zoomer. Den er lett i handa. Og ikke minst, den trenger myyye mindre lys enn noen zoom, uansett prisklasse. Vissheten om slike ting gir deg sjøltillit til å ta utfordringer under litt krevende forhold.

Det sies at den legendariske fotojournalisten Henri Cartier-Bresson kun anvendte 50mm linser. "Gjorde han det, kan alle gjøre det", tenkte jeg før jeg dro på Groms Plass-konserten. Det som Cartier-Bresson gjorde for mange herrens år siden, og mange andre berømte fotografer for den saks skyld, var å bevege seg mye. De lærte seg det, for de hadde ikke zoomer som tillot dem å stå stille.

Å bevege seg er en iboende god ting. Motivet kommer ikke til deg, du må til motivet. Jegeren våkner, bildene blir bedre. Av alle flotte de egenskapene til den gode, gamle 50'en - fotografering i dårlig lys inkludert - er dens evne til å aktivere deg kanskje den viktigste. Objektivet lokker deg omkring og inviterer til nye vinkler.

Groms Plass hadde premiere i Lokstallen på låter fra sitt siste album Blindpassasjer. Jeg kjenner de fem karene i den ville banden og vet at de var litt nervøse. De la sikkert ikke merke til meg, der jeg vimset omkring.

50mm'en er og blir kongen.

4 kommentarer:

  1. Veldig bra blogg! Veldig bra bandbilder! Hender det at motivet krever ære for bra bilder? Vi snakker tross alt om legendariske Martin-gitarer og klassiske Lucchese Muleskin Killerboots....

    SvarSlett
  2. Takk for det, Rolf! Du har rett, et band uten Martin-gitarer og boots er ikke noe ordentlig band. Du hopper høyt på det første bildet - ny Lucchese-modell m innlagte fjærer?

    SvarSlett
  3. flotte bilder, og innterresant lesning. Imponerende bra kvalitet under disse lysforholdene.Stativ?

    SvarSlett
  4. Hei Grethe. Frihånd. Med 50mm objektiv og rundt ISO 1000 på kamera er det utrolig hvor mørkt det kan bli før stativet må fram.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails