fredag 15. april 2011
Fotoauksjon på Christie's
Fotografiet var den siste av de klassiske kunstarter som ble allment akseptert som kunst, men i dag bytter det hender i auksjonshusene vel så raskt som malerier, skulpturer, smykker, bøker og antikviteter.
8. april avholdt Christie's i London en fotoauksjon, der et berømt portrett av Marilyn Monroe var en av godbitene som gikk under hammeren.
Hva ligger prisene på? Det sies at fotografiet var lavt priset i flere år, sett i forhold til andre kunstformer. Men slik er det nok ikke lenger. Ville du hatt råd til å henge MM på stueveggen? Neppe.
Her er noen av bildene og prisene fra auksjonen.
søndag 27. mars 2011
En ganske liten by
Jeg bor i en ganske liten by. Ganske små byer er ikke som andre byer. Noe skjer med byrommene og hvordan de brukes. Jeg har prøvd ei stund å sette bilder til denne utviklingen.
fredag 18. februar 2011
Jøss, Narvik rådhus fyller 50!
"Jeg synes det er usedvanlig flott, rene FN-bygningen". Brev fra sivilingeniør Kr. Hjellnes i Oslo til ordfører Sverre Øvergaard i forbindelse med innvielsen av Narvik rådhus i 1961.
Jeg vet ikke om det burde feires med fyrverkeri akkurat, men Narvik rådhus fyller 50 år i dag! Byen er for tiden mest kjent som Terra-kommune, men da rådhuset ble bygd var kommunen den mest folkerike i landsdelen og en av de rikeste i landet. Faktisk i en periode den rikeste. Den stramme bygningen nede til høyre i bildet er et monument over en forgangen storhetstid.
Da jeg tilfeldigvis oppdaget denne runde bursdagen for noen måneder siden, dukket nerden opp. Hva var historien bak og hvorfor ble det seende ut som det ble? Ulike kuriøse fakta som er helt unødvendig å vite kom også fram under kildesøkingen. Hvor mye kostet rådhuset å bygge, for eksempel? Og hva ga LKAB i innvielsesgave den 18. februar 1961?
torsdag 17. februar 2011
Kåre Kivijärvi - kvænsk trollmann
Mammutsalget åpner nå, og boka 'Kåre Kivijärvi: Fotografier' av kunsthistorikeren Eli Høydalsnes står i katalogen. Jeg har hatt denne boka noen år, og anser den som et must. Den inneholder 55 av bildene hans, samt en introduksjonstekst og kommentarer til hvert enkelt bildene. Her fins både klassikere i svarthvitt og inntil nå upubliserte i farger.
Kåre Kivijärvi (1938-1991) er en helt sentral figur i norsk og nordisk fotografi. I 1971 ble han den første fotografen som ble antatt til den prestisjetunge Høstutstillingen. Kraften, renheten og den monumentale poesien i bildene viste seg umulig å forbigå.
mandag 14. februar 2011
Prosjekt Paulus
Trenger vi religion? Er religion en del av mennesket eller en del av samfunnet? Er den privat eller sosial? Det er nok avhengig av hvordan en definerer trosbegrepet, men ingen tror alene. Å tro er å tilhøre et fellesskap i både dets åndelige og mer jordiske vesen.
Like før jul gjorde jeg et portrettintervju med en major i Frelsesarmeen i Narvik. Armeen er oppegående, men majoren fortalte at flere andre lokale menighetssamfunn bokstavelig talt har dødd ut. Resultatet er at flere menighetshus, kirker og templer trolig står tomme og kalde mens de venter på sin videre skjebne.
Disse lokalene, deres yttervegger, stengte dører, stumme rom og avglemte bibler, bærer vitnesbyrd om samfunn i endring. De var habitater, steder der folk hørte hjemme, der de sjelelige og sosiale behov kunne forenes. Alt dette viskes sakte vekk. Velferdsstatens vekst har heller ikke fart vel med disse protestantiske gruppene.
Hvilke rester av religiøse erfaringer sitter fortsatt der i veggene, mellom veggene? Er det ennå noe der som kan tas og føles på, noe som kan formidle en tidsepoke og liv som ble levd? Har det kulturell eller kunstnerisk verdi? Kan det fotograferes?! Dette er svevende spørsmål som jeg har rotet meg inn i og prøver å ta ned i et nytt fotoprosjekt, med arbeidstittel Paulus.
Like før jul gjorde jeg et portrettintervju med en major i Frelsesarmeen i Narvik. Armeen er oppegående, men majoren fortalte at flere andre lokale menighetssamfunn bokstavelig talt har dødd ut. Resultatet er at flere menighetshus, kirker og templer trolig står tomme og kalde mens de venter på sin videre skjebne.
Disse lokalene, deres yttervegger, stengte dører, stumme rom og avglemte bibler, bærer vitnesbyrd om samfunn i endring. De var habitater, steder der folk hørte hjemme, der de sjelelige og sosiale behov kunne forenes. Alt dette viskes sakte vekk. Velferdsstatens vekst har heller ikke fart vel med disse protestantiske gruppene.
Hvilke rester av religiøse erfaringer sitter fortsatt der i veggene, mellom veggene? Er det ennå noe der som kan tas og føles på, noe som kan formidle en tidsepoke og liv som ble levd? Har det kulturell eller kunstnerisk verdi? Kan det fotograferes?! Dette er svevende spørsmål som jeg har rotet meg inn i og prøver å ta ned i et nytt fotoprosjekt, med arbeidstittel Paulus.
Abonner på:
Innlegg (Atom)




